Teraz jest niedziela, 21 lip 2019, 18:51



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
 Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochodem 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): sobota, 17 mar 2012, 22:15
Posty: 822
Lokalizacja: Budowo/Słupsk
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
gorzej niż oszukują-oduczają myślenia i odmóżdżają


poniedziałek, 29 paź 2012, 19:17
Zobacz profil
V-ce Prezes
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 kwi 2009, 22:51
Posty: 4768
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: WWY
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Najgorzej gdy ktoś przyzwyczai się do tych systemów bezpieczeństwa, a później wsiada do auta bez nich.

_________________
Felicia 1.3 MPI viewtopic.php?f=19&t=1391&start=30
Octavia 2.0 slx viewtopic.php?f=57&t=13066

Jeśli rozwiązałeś/rozwiązałaś swój problem z autem pomóż innym - napisz co było przyczyną.


poniedziałek, 29 paź 2012, 19:21
Zobacz profil
V-ce Prezes
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 kwi 2009, 22:51
Posty: 4768
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: WWY
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Kilka/kilkanaście postów temu wraz z dj bobo "sprzeczaliśmy się" na temat ABS. W tej chwili mogę się wypowiedzieć bo mam porównanie tego samego Felka (mojego) z ABS i gdy nie miał tego systemu. Opony, okładziny, tarcze itp. te same. Nadal w moim odczuciu Felek bez ABS lepiej hamuje w większości przypadków, a omijanie przeszkody z wciśniętym hamulcem do oporu mimo ABSu jest nieskuteczne, ale jest jeden ogromny plus tego systemu: hamowanie, gdy pod kołami z jednej strony jest dobra przyczepność, a z drugiej np. lód. Auto nie ściąga, nie zarzuca, jedzie prosto nawet przy wciśnięciu hamulca do oporu podczas, gdy auto bez ABS staje się niestabilne i robi się nieciekawie.

_________________
Felicia 1.3 MPI viewtopic.php?f=19&t=1391&start=30
Octavia 2.0 slx viewtopic.php?f=57&t=13066

Jeśli rozwiązałeś/rozwiązałaś swój problem z autem pomóż innym - napisz co było przyczyną.


wtorek, 22 sty 2013, 12:15
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Podstawowy warunek to ten sam model opony i podobny stan techniczny opon w tych dwóch autach. Nie wspomnę o jednakowym ciśnieniu powietrza. A jak hamowanie na bardzo mokrej nawierzchni (mokry gładki asfalt)? I z jak dużych prędkości Adamie hamowałeś?

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


wtorek, 22 sty 2013, 13:05
Zobacz profil
V-ce Prezes
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 kwi 2009, 22:51
Posty: 4768
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: WWY
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
To TE SAME auto tylko po dołożeniu ABS, te same opony, te same hamulce itp. Na gładkim mokrym asfalcie nie miałem okazji hamować bo u mnie w okolicy takiego nie ma ;) Praktycznie wszystko zrobione z tego chropowatego "czegoś" lub z kostki brukowej. Przypuszczam, że mokry, gładki asfalt w zasadzie nie wiele będzie się różnił od powierzchni oblodzonej. Prędkości od 60km/h do 120km/h w zależności od warunków na drodze i nawierzchni. Tak jak pisałem największym plusem jaki odczułem była stabilność przy hamowaniu na podłożu o zróżnicowanej przyczepności. Moje doświadczenia robione były przed nastaniem zimy.

Powiem tylko jedną rzecz jaką zauważyłem. Głupie to jest i złe, ale jeżdżąc autem z ABS odczuwam większy komfort psychiczny niż z autem bez tego systemu :o Tym bardziej dziwne to jest w moim przypadku bo mam o nim raczej negatywne zdanie i nawet w sytuacji awaryjnej, gdy gwałtownie muszę coś ominąć odpuszczam hamulec w ostatniej chwili-czyli tak jak się robi bez ABS. Faktem jednak jest, że obecność takich systemów daje złudne poczucie bezpieczeństwa i nie jest to odczucie dobre dla kierowcy bo podświadomie myśli, że może więcej, a praw fizyki żadne ABSy nie oszukają.

_________________
Felicia 1.3 MPI viewtopic.php?f=19&t=1391&start=30
Octavia 2.0 slx viewtopic.php?f=57&t=13066

Jeśli rozwiązałeś/rozwiązałaś swój problem z autem pomóż innym - napisz co było przyczyną.


wtorek, 22 sty 2013, 14:11
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Masz sporo racji. Ten system zostal stworzony z mysla o "tlumie"/"masie". I sprawdza sie. Gdyby byl zly, to nikt nie zgodzilby sie na wprowadzenie go. To samo jest z ESP. Ratuje tylek. Oczywiscie praw fizyki niewiele rzeczy jest w stanie oszukac, ale slaby i przecietny kierowca wiecej moze zdzialac autem z systemami niz bez nich. Dopiero ci lepsi kierowcy sa w stanie wykorzystac zalety aut bez systemow. Lubie swoja Fele, wlasnie przez to, ze jest autem "czystym" bez bajerow. Jednak boje sie jazdy po mokrym gladkim asfalcie i mokrej kostce brukowej. Po prostu sam na wlasnej skorze przekonalem sie jakie wyniki hamowania mialy przecietne auta z przecietnymi kierowcami i nawet przecietnymi oponami ze 100km/h do zera na mokrej nawierzchnii. To byla przepasc! Chyba ze jednak ze mna cos nie tak ;-)
Z ABSem nie ma tego stresu, nerwow i ciaglej walki. Naciskasz i reszta jakos pojdzie. Nie znam dokladnie mozliwosci ABSu w Feliciach (raz zy dwa razy jechalem Fela z ABS i nie hamowalem wtedy dynamicznie). W Audicy ten system dziala bardzo dobrze, pod warunkiem ze posiada sie dobre opony. Ze slabymi oponami pedal od poczatku terkocze, zatem to sygnal ze przyczepnosc i sily tarcia sa male.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


wtorek, 22 sty 2013, 17:17
Zobacz profil

Dołączył(a): sobota, 17 mar 2012, 22:15
Posty: 822
Lokalizacja: Budowo/Słupsk
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
wg testów różnych czasopism motoryzacyjnych bardzo ważne w przypadku absu są amortyzatory-gdy mają małą skuteczność to pogarszają znacznie drogę hamowania w stosunku do samochodu bez abs


wtorek, 22 sty 2013, 18:54
Zobacz profil
V-ce Prezes
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 kwi 2009, 22:51
Posty: 4768
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: WWY
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Zawieszenie jest na 100% sprawne, ale faktycznie stan amortyzatorów w aucie z ABS ma wpływ na hamowanie, aczkolwiek na nierównej nawierzchni.

_________________
Felicia 1.3 MPI viewtopic.php?f=19&t=1391&start=30
Octavia 2.0 slx viewtopic.php?f=57&t=13066

Jeśli rozwiązałeś/rozwiązałaś swój problem z autem pomóż innym - napisz co było przyczyną.


wtorek, 22 sty 2013, 20:22
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
W aucie bez ABS tez ma wplyw bo kolo podskakuje. Amortyzatory zawsze musza byc sprawne.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


wtorek, 22 sty 2013, 21:51
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
and napisał(a):
Co zrobić po dachowaniu auta?
W ramach kolejnego materiału z cyklu Dzień ze Szkołą Auto, instruktorzy doradzają, jak zachować się podczas dachowania samochodu.
Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA mówi: „Przygotowując się do drogi nie zakładamy, że w trakcie jazdy przydarzy nam się coś złego. Bagatelizujemy zagrożenia i zapominamy o zapięciu pasów, a bagaż układamy tak, by mieć go pod ręką. Konsekwencje bywają tragiczne. W 2012 roku, na 37 046 wypadków 2 934 skończyło się wywróceniem pojazdu. W ich wyniku zginęło 225 osób, a 3 737 zostało rannych”.

Różne sytuacje dachowania

Gwałtowny ruch kierownicą, zmiana nawierzchni, poślizg, a nawet podmuch wiatru mogą być jego przyczyną. Warto pamiętać, by przy hamowaniu awaryjnym, trzymać hamulec wciśnięty do zatrzymania. Wbrew pozorom, auto może się przewrócić nawet przy niewielkiej prędkości 20 km/godz.

Moim zdaniem porada z jednej strony dobra, z drugiej strony bardzo zła. Otóż bolączką 75% jak nie 99% kierowców jest to, że wciskają pedał hamulca maksymalnie jak się da i czekają na zbawienie. W bardzo wielu przypadkach podczas gwałtownego hamowania da się w pewnym momencie lekko odpuścić hamulec i ominąć przeszkodę - nawet autami z ABS. W autach bez ABS jest dużo gorzej. Bez odpuszczania hamulca auto sunie po linii prostej i manewrowość jest żadna. Nie trzeba trzymać hamulca non-stop i uderzać w inne auto czy drzewo. Wszystko zależy od danej sytuacji.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


poniedziałek, 13 maja 2013, 05:24
Zobacz profil
V-ce Prezes

Dołączył(a): wtorek, 20 sty 2009, 11:56
Posty: 5265
Lokalizacja: na płd od wawy ( K-J)
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
dj_bobo wszelkie rady dawane przez instruktorów Auto Szkoła dotyczą samochodów z ABS , bo takie maja na swoim wyposażeniu :P ,

_________________
Felicia 1,3MPI LX,99r,sprzedana,
jest fabia 1,4 16V, 2006
lepiej jadąc wolniej stracić 5 min z życia niż jadąc szybko w 5 min stracić życie


poniedziałek, 13 maja 2013, 19:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 25 gru 2009, 15:46
Posty: 220
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Warsaw
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Dj_bobo, apropos tego wątku:
viewtopic.php?p=112816#p112816
Czy mógłbyś podac w nim albo tutaj link to Google Maps z miejscem tego zdarzenia?

_________________
Skoda Felicia 1.3L MPI 5spd MT Eco-Hypermiling Line

Never trust an engineer to save you energy if they show up in a full size SUV
Obrazek


wtorek, 18 cze 2013, 11:03
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Problem w tym, że nie pamiętam dokładnie gdzie to było. Gdzieś w okolicach Wieruszowa albo Wielunia. Musiałbym teraz przeskanować mapę. Jak znajdę to na pewno napiszę gdzie to było.

Patrzę teraz w Google Earth i marne szanse bym odnalazł to miejsce ;/

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


wtorek, 18 cze 2013, 12:25
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
A propos punktu 35) Bezpieczna podróż w czasie deszczu

Wszystko właściwie zostało napisane. Od siebie dodałbym tylko, że warto mieć pokorę do takich warunków jazdy. Wydaje się, że warunki zimowe, śnieg / lód są trudniejsze i gorsze. Częściowo tak. Zauważmy, że w takich warunkach zimowych kierowcy znacznie zwalniają, niektórzy w ogóle nie podróżują wtedy samochodami. Rzadko który kierowca decyduje się na jazdę z prędkością powyżej 70-80km/h po zaśnieżonej jezdni. Choć rzecz jasna zdarzają się prawdziwi wariaci.

Uważam, że z deszczem jest już trochę inaczej. Jak można zauważyć znaczna część kierowców zwalnia gdy pada deszcz. Jednak jest pewna rzesza szaleńców jadących bardzo szybko, zwłaszcza po autostradzie. Wg moich obserwacji są to często "pseudoterenówki", SUVy i auta wyższych klas. Mają tam bardzo dobre opony, co nie zmienia faktu, że dają one bardzo złudne poczucie bezpieczeństwa. Ale też dotyczy to aut mniejszych i warunków miejskich i poza miastem. Wielu jeździ podobnie jak w warunkach suchych. A to wielki błąd. Ale w sumie nie o kierowcach chciałem pisać.

Chciałem napisać o co najmniej dwu kwestiach. Może i oczywistych, ale chyba warto to podkreślić:

- bardzo długa droga hamowania, zwłaszcza auta bez ABSu na mokrym i gładkim asfalcie. Gwałtowne hamowanie z prędkości 100 km/h to wielki stres i walka o przetrwanie. Gdy jest sucho, ta droga hamowania to tzw. "pikuś". Gdy mokro, droga hamowania potrafi wydłużyć się ponad dwuktrotnie!

- mała przyczepność podczas gwałtownego omijania przeszkody. Jadąc z większą prędkością podczas deszczu nie warto robić szybkich i gwałtownych manewrów. O ile jeszcze ten pierwszy ruch kierownicą bedzie skuteczny i dość łatwo zmienicie kierunek jazdy, to drugi ruch kierownicą (tzw. kontra) by wrócić na swój pas ruchu - nie będzie już tak skuteczny. Auto zacznie się ślizgać. Mam tu na myśli prędkości powyżej 80km/h. Trzeba bardzo uważać na manewr wyprzedzania zarówno własny i innych kierowców.

Jakość i stan techniczny opon odgrywa tutaj wielką rolę, ale pamiętajmy, że przyczepność jest dużo mniejsza niż na suchej nawierzchni. Dlatego ja przynajmniej cenię sobie dobre walory jezdne opon w mokrych warunkach i wybieram opony dobrze odprowadzające wodę.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


Ostatnio edytowano poniedziałek, 1 lip 2013, 08:24 przez dj_bobo, łącznie edytowano 3 razy



poniedziałek, 1 lip 2013, 05:40
Zobacz profil

Dołączył(a): sobota, 17 mar 2012, 22:15
Posty: 822
Lokalizacja: Budowo/Słupsk
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
przyznaje rację. wczoraj miałem okazję podriftować z czterech kół felką po mokrym. prędkość 70km/h i dosyć ostry ale jednak łuk. dobrze, że obydwa pasy wolne były. i nie polecam chińskich opon-na suchym dramatu nie ma za to na wilgotnym jest jak po lodzie. a o dziwo w kałużach spisują się dobrze tzn. wodę odprowadzają ale na boki nie trzymają wcale


poniedziałek, 1 lip 2013, 08:05
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Aquaplanning dzieli się na dwa rodzaje:

- wzdłużny
- poprzeczny (boczny)

sebekle napisał(a):
(...) a o dziwo w kałużach spisują się dobrze tzn. wodę odprowadzają (...)

Aquaplanning wzdłużny - tutaj dobry.

sebekle napisał(a):
ale na boki nie trzymają wcale

Aquaplanning poprzeczny (boczny) - tutaj słaby.

Moje Pirelli P5000 Drago dobrze odprowadzają wodę spod kół, dobrze trzymają auto w "mokrych" zakrętach, jednak największa wada to hamowanie na mokrym i bardzo gładkim asfalcie. Aczkolwiek z tym ostatnim ma problem bardzo wiele opon.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


poniedziałek, 1 lip 2013, 08:47
Zobacz profil

Dołączył(a): sobota, 17 mar 2012, 22:15
Posty: 822
Lokalizacja: Budowo/Słupsk
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Płeć: Mężczyzna
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
u mnie przednie są dosyć dobre i przytrzymały (wielosezonowe Vredestein) za to tył chinole, które uciekły ciągnąc przód. ciekawy efekt teraz myśląc ale na drodze nie było wesoło.


poniedziałek, 1 lip 2013, 16:07
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2011, 23:24
Posty: 3990
Silnik: 1.6 MPI 75 KM
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja:: Wrocław
Post Re: Uwagi, komentarze - Technika bezpiecznej jazdy samochode
Widzę, że temat trochę jakby umarł.

Dotyczy tematu nr 35) Bezpieczna podróż w czasie deszczu

Chciałbym wrócić do kwestii zachowania szczególnej ostrożności podczas prowadzenia samochodu podczas deszczowej pogody, która często nie wybacza kierowcom popełnianych błędów.

- rozsądne dobieranie prędkości
- staranie się by jechać po możliwie prawym (skrajnym) pasie ruchu
- powstrzymywania się od wykonywania gwałtownych ruchów kierownicą itp.

Jakieś dwa tygodnie temu kilka kilometrów od mojego domu miał miejsce tragiczny w skutkach wypadek. Zdarzenie nagrała kamera z auta kierowcy jadącego z tyłu. Jak uważnie przyjrzycie się całemu zdarzeniu, to trwało ono dosłownie kilka sekund.

Kierowca nagle znacznie przyspieszył. W czasie gdy zorientował się że nie utrzymuje kierunku jazdy wzdłuż swojego pasa i zaczyna zjeżdżać w lewo na prawy pas - gwałtownie odbija kierownicą w lewo. I tutaj zrobił się niebezpieczny ciąg wydarzeń. Auto skręciło w lewo, kontra kierownicą w prawo, auto posłuchało i skręciło w prawo, następnie kontra w lewo i auto posłuchało ze zdwojoną siłą i skręciło w lewo. Poślizg boczny, wjazd na przeciwległu pas ruchu i... Zobaczcie sami.

https://www.youtube.com/watch?v=lxIG7NemO5s

Pasażerka auta BMW zginęła na miejscu. Kierowca BMW odzyskał przytomność dopiero w szpitalu. Stan ciężki. Kierowca Audi otworzył drzwi swojego samochodu, ale w stanie ciężkim trafił do szpitala.

Jak widać - tak niewiele potrzeba by spowodować tragedię. Czy kierowca zagapił się? Czy bardziej skoncentrowany był na rozmowie z pasażerką? Czy może nagle zasłabł? Raczej nie, bo widać walkę z autem. Trudno powiedzieć. Może opony miał kiepskie? Systemu kontroli trakcji niestety nie pomogły. Pytań jest wiele. Wiedome jest że nikt nie zwróci życia 41-letniej pasażerce oraz zdrowia dwóm kierowcom, o których stanie zdrowia nikt dzisiaj w prasie nie pisze.

Dodam tylko, że obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 60 km/h.

_________________
Skoda Felicia 1,6MPI 1998 FL
Life is too short for boring hi-fi


piątek, 27 mar 2015, 09:05
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL