Teraz jest poniedziałek, 22 paź 2018, 15:30



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
 ŠKODA Rapid. Powrót legendarnej nazwy 
Autor Wiadomość
V-ce Prezes

Dołączył(a): wtorek, 20 sty 2009, 11:56
Posty: 5265
Lokalizacja: na płd od wawy ( K-J)
Silnik: 1.3 MPI 68 KM
Post ŠKODA Rapid. Powrót legendarnej nazwy
Przywrócenie przez ŠKODA AUTO imienia Rapid jako nazwy nowego modelu lokowanego pomiędzy Fabią a Octavią, po raz kolejny potwierdza przywiązanie marki do swego dziedzictwa.
Obrazek
Rapid pierwszej generacji

Legendarna dziś nazwa po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki z początkiem kwietnia 1934 roku. Jak podają materiały reklamowe z tamtego okresu, posłużyła ona do oznaczenia "większego, szybszego i bardziej komfortowego brata Populara", wywodzącego się z linii prostej z modelu Š420. Zresztą do połowy roku 1935, oznaczenie liczbowe pozostało w pełnej nazwie modelu – Škoda 420 Rapid.

Obrazek
Rapid II z nadwoziem kabriolet (wersja luksusowa).

Pierwszy z Rapidów był napędzany zmodyfikowanym czterocylindrowym silnikiem bocznozaworowym z modelu Š422, o objętości 1194ccm i mocy 26KM, pozwalającym na osiągnięcie prędkości przekraczającej 90km/h, przy średnim spalaniu 8 litrów benzyny na 100km. Trójstopniowa skrzynka biegów, za dopłatą mogła zostać zastąpiona półautomatyczną typu Cotal.

W zależności od życzenia nabywcy model ten opuszczał fabrykę z dwudrzwiowym nadwoziem tudor, jako czterodrzwiowa klasyczna limuzyna lub z karoserią otwartą typu pół-kabriolet.

Obrazek
Rapid II z nadwoziem limuzyna.

W czerwcu roku 1935 zadebiutował Rapid Typ 901, oznaczany także jako Rapid II. Otrzymał nowe podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem, hydrauliczne hamulce, obszerniejsze nadwozie i powiększony do 1386ccm silnik dysponujący już 31KM. Ta wersja pojazdu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem – do września 1937 roku nabywców znalazło ok. 2800 egzemplarzy.

Obrazek
Rapid III z silnikiem OHV 1500.
Miesiąc później fabryka pokazała światu Rapida III generacji (Typ 914) – z modnie wygładzoną i zaokrągloną karoserią oraz sprawdzoną techniką poprzednika. W zgodnej opinii motoryzacyjnego świata, Rapid III należał do jednej z najlepszych europejskich konstrukcji pojazdów tej klasy. Sam zarząd fabryki określał model mianem "złotego środka".



Latem roku 1938 pod pokrywy silników trafiła nowoczesna i wydajna jednostka OHV o objętości 1558ccm i mocy 42KM, posiadająca już rewolucyjne mokre tuleje cylindrowe. W sezonie 1939 ponownie odświeżono wygląd nadwozi modelu, których paleta w międzyczasie uległa istotnemu poszerzeniu, a na listę opcji trafiła przekładnia 4-stopniowa.
Obrazek
Wyczynowy Rapid Six.
Oprócz klasycznych karoserii modeli Rapid, zbudowano także krótką serię pojazdów z nadwoziami aerodynamicznymi oraz sportowymi typu coupe – Rapid Six Typ 910. Nazwa Rapid kojarzy się także z niezliczonymi jazdami wytrzymałościowymi i propagandowymi – w tym chociażby sześcioma wielkimi ekspedycjami afrykańskimi małżeństwa Škulinovych.

Po drugiej wojnie światowej nazwa Rapid powróciła w krótkich seriach pojazdów montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce.
Obrazek
Rapid 1500 1956 - próba uszlachetnienia modelu 1200/1201 na rynki eksportowe (prototyp).


Ponownie miała szansę pojawić się już w drugiej połowie lat 50. jako oznaczenie przygotowywanej szlachetniejszej odmiany modelu 1200, napędzanej 1,5-litrowym silnikiem i w zamyśle kierowanej głównie na rynki zagraniczne. Na dobre wróciła do oferty marki dopiero w roku 1981, najpierw jako eksportowe oznaczenie modelu Garde, a od roku 1987 jako zasadnicza jego nazwa.

Wraz z nim przetrwała do początku roku 1990, by po kolejnej przerwie pojawić się ponownie – początkowo na rynku indyjskim a teraz rodzimym, europejskim. Legenda Rapida rozpoczyna zatem nowy rozdział.



Dla ŠKODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”

_________________
Felicia 1,3MPI LX,99r,sprzedana,
jest fabia 1,4 16V, 2006
lepiej jadąc wolniej stracić 5 min z życia niż jadąc szybko w 5 min stracić życie


środa, 25 kwi 2012, 19:41
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL